Nätverket Stay Grounded inkluderar rättvise-aspekten i klimatkampen och har släppt en rapport med åtgärder för hur flygandet kan minska – på ett rättvist sätt! Vi i Flyglarm Arlanda är såklart nyfikna på att läsa hela rapporten och vi hjälper till att sprida den här i Sverige. Här nedanför kan ni läsa Stay Grounded pressmeddelande som vi översatt från Engelska.
Pressmeddelande:
Nätverket Stay Grounded släpper rapporten “Degrowth of Aviation – Reducing Air Travel in a Just Way”
Presskontakt:
Magdalena Heuwieser / Stay Grounded Network (Österrike)
Email: press@stay-grounded.org
Tel: 0043 6503773102
Här kan du ladda ner rapporten och Briefing Paper: https://stay-grounded.org/report-degrowth-of-aviation
Webinar (IN ENGLISH) with Summary of the Findings on Dec 5th, 5-7 pm CET, register here
****
I samband med klimatmötet COP 25 presenterar nätverket Stay Grounded en ny rapport om hur flygresandet kan minska: “Degrowth of Aviation”. Rapporten kombinerar flera policy- instrument och strategier för att på ett rättvist sätt minska flygandet.
”Flygandet är det snabbaste sättet att steka planeten och vi har inte tid att sätta vårt hopp till orealistiska tekniska lösningar för flyget. Det går inte att komma runt att flygresandet måste minska. Minskningen kan och bör ske vida vid sida med utvecklandet attraktiva rese-alternativ för att skapa en framtid vi och våra barn kan leva i.”, säger Magdalena Heuweiser från Stay Grounded, en av rapportens författare.
Med rapporten vill Stay Grounded, som är ett globalt nätverk med omkring 150 medlemsorganisationer, fylla ett stort tomrum: det har blivit tydligt för klimatrörelsen och civilsamhället att en s.k. ”grön tillväxt av flyget” är och kommer att förbli en illusion. Men tydliga steg som leder till att effektivt minska de negativa miljömässiga och sociala konsekvenserna hos flyget har saknats så här långt.
I Juli 2019, under konferensen “Degrowth of Aviation” i Barcelona, samlades mer än 150 experter och deltagare från civilsamhället för att diskutera olika åtgärder. Resultatet av konferensen blev den nu publicerade rapporten.
Åtgärderna för att minska flygresandet måste vara rättvisa
”Faktum är att omkring 90% av jordens befolkning aldrig satt sin fot på ett flygplan. Så den stora delen av flygets klimatpåverkan har skapats av en jämförelsevis liten grupp välbärgade människor som flyger ofta. För att nå klimaträttvisa måste vi därför rikta in oss på de som flyger ofta och på andras bekostnad. På bekostnad av lokalbor som utsätts för buller och luftföroreningar från planen, lokala ekosystem, framtida generationer och de i det globala syd som redan lever med konsekvenserna av klimatkrisen”, säger Gabriela Vega Téllez nätverket CPOOEM, medlem av the National Indigenous Congress in Mexico, samt medlem i Stay Grounded.
Rapporten säger att de rättvisa åtgärderna för att tackla flygfrågan är sådana som kommer att:
- Reducera trafiken, men möjliggöra mobilitet och kulturellt utbyte (genom att stoppa bygget av flygplatser och flytta trafik till järnväg, bussar och online konferenser).
- Eliminera de orättvisa privilegierna och makten hos flygindustrin (genom att eliminera undantagen från beskattning, subventioner och lobbyism).
- Ha rika människor som flyger ofta som måltavla snarare än de som flyger sällan eller aldrig (genom en Frequent Flyer Levy eller Air Miles Levy)
- Säkerställa en rättvis omställning för arbetare i flygsektorn.
- Inte skapar nya problem, såsom klimatkompensations-projekt, biobränslen eller ett ökat energibehov iom en hög efterfrågan på syntetiska bränslen. Dessutom, tekniska lösningar bör inte ha en alltför stor betoning på effektivitet eftersom det riskerar att orsaka en ”rebound-effekt” som leder till ännu mer flygande.
Magdalena Heuwieser drar slutsatsen att ”Från civilsamhällets sida är det ingen större poäng att kräva ett ”miljövänligt, koldioxid-neutralt flyg”. Istället är ett ”tillräckligt” och minskat flygande nödvändigt”. Rapporten kommer att diskuteras vid civilsamhällets toppmöte som följer på COP25 i Madrid. Dess syfte är att inspirera till fler kampanjer och policys för att tackla flygets klimatpåverkan på ett rättvist sätt.